Keskiviikko 24.7.2024

SATAKIELEN LAULU

18.00

Kalannin kirkko, Pyhän Olavintie 6

Liput 35 €  + tilausmaksut (alk. 1,50 € www.lippu.fi)

 

Liput Uudessakaupungissa myy Matkailutoimisto, Rauhankatu 10.
Avoinna ma-pe klo 10-17 ja la klo 10-14.

 

Andrea Lieberknecht ja Niamh McKenna: huilu
David Walter ja Anni Haapaniemi: oboe
Dag Jensen: fagotti
Ilya Gringolts ja Rebecca Roozeman: viulu
Artturi Aalto: sello
Kiril Kozlovski: cembalo
Panu Pärssinen: kontrabasso
Risto Nordell: juonto

OHJELMA

Georg Philipp Telemann: Triosonaatti TWV42 d10 huilulle, viululle ja continuolle

I Allegro
II Adagio
III Allegro
IV Presto

Huilu: Niamh McKenna, viulu: Ilya Gringolts, sello: Artturi Aalto, cembalo: Kirill Kozlovski

Elizabeth Jacquet De la Guerre: Triosonaatti nr. 1. G-molli oboelle, viululle ja continuolle

I Grave
II Presto
III Adagio
IV Presto
V Adagio
VI Presto
VII Aria affettuoso
VIII Allegro

Oboe: Anni Haapaniemi, viulu: Rebecca Roozeman, sello: Artturi Aalto, cembalo: Kirill Kozlovski

Francesco Maria Veracini: Sonata Accademica op. 2/12 viululle ja continuolle

I Passagallo: Largo Assi e come stà, ma con grazia
II Caprizzio cromatico con due soggetti e loro Rovesci
III Adagio
IV Ciaccona: Allegro ma non presto

Viulu: Ilya Gringolts, sello: Artturi Aalto, cembalo: Kirill Kozlovski

——–Väliaika——–

Carl Philipp Emmanuel Bach: Triosonaatti WQ143 huilulle, viululle ja continuolle

I Allegro
II Adagio
III Presto

Huilu: Niamh McKenna, viulu: Ilya Gringolts, sello: Artturi Aalto, cembalo: Kirill Kozlovski

Antonio Vivaldi: Concerto RV 107 g-molli huilulle, oboelle, fagotille, viululle ja continuolle

I Allegro
II Largo
III Allegro

Huilu: Andrea Lieberknecht, oboe: David Walter, fagotti: Dag Jensen, viulu: Rebecca Roozeman, kontrabasso: Panu Pärssinen, cembalo: Kirill Kozlovski

Jean-Marie Leclair: Sonaatti viululle ja continuolle op 9/3 ”Tombeau”

I Un poco andante
II Allegro-Adagio-Allegro
III Sarabande: Largo
IV Tambourin: Presto

Viulu: Ilya Gringolts, sello: Artturi Aalto, cembalo: Kirill Kozlovski

Konsertin kesto noin 40 min + 35 min, väliaika 20 min

Tähtiviulisti Ilya Gringolts sekä Crusell-viikon puhallintaiteilijat esittävät barokin ajan musiikkia cembalotaiteilija Kirill Kozlovskin kanssa.

Kalannin kirkossa keskiviikon barokkikonsertissa ollaan yhtä menneen ajan kanssa niin musiikin kuin upean keskiaikaisen kirkonkin kautta. Barokin aikakauden helmiä tarjoilevat festivaalin puhallintaiteilijat, cembalisti Kirill Kozlovski, sellisti Artturi Aalto, sekä yksi maailman menestyneimmistä viulutaiteilijoista, Ilya Gringolts. Hänen tulkitseminaan kuullaan myös kaksi viulusonaattia Jean-Marie Leclairilta ja C.P.E. Bachilta.

Huomaathan, että konsertin valokuvaaminen, videointi tai muu taltiointi ei ole sallittua. 

Käsiohjelmat ovat vapaasti luettavissa alla, minkä lisäksi konsertit juonnetaan. Voit halutessasi tulostaa ohjelman itsellesi. Konserttipaikalla ei ole myynnissä paperisia käsiohjelmia. 

Musiikissa mukana:

TEOSESITTELYT

Georg Philipp Telemann | Triosonaatti TWV42 d10 huilulle, viululle ja continuolle

Georg Philipp Telemannin (1681-1767) Triosonaatti TWV42 d10 sisältää runsaasti ornamentaatiota ja barokkimusiikille ominaista retoriikkaa. Sävellyksessä loistaa eloisa ja viehättävä melodisuus sekä kontrapunktinen kirjoitus. Telemann oli saksalainen säveltäjä, kapellimestari ja musiikin monipuolinen harrastaja, joka laajassa tuotannossaan oli mestari yhdistämään erilaisia musiikillisia tyylejä ja vaikutteita, ja hänen sonaattinsa ovat tunnettuja niiden rikkaiden harmonioiden ja virtuoosisten soolojen vuorottelusta, joita Triosonaatissa kuullaan huilun ja viulun välillä.

Elizabeth Jacquet De la Guerre | Triosonaatti nr. 1. G-molli oboelle, viululle ja continuolle 

Elizabeth Jacquet De la Guerre (1665-1729) oli ranskalainen säveltäjä ja cembalisti, ja häntä pidetään yhtenä varhaisen barokin merkittävimmistä naispuolisista säveltäjistä, erityisesti kamari- ja solistimusiikin alueella. Jacquet De la Guerren Triosonaatti nro. 1 on tunnettu sen herkistä melodioista, elegantista kontrapunktista ja barokkikaudelle tyypillisistä ornamentaatioista. Teoksessa yhdistyy ranskalaisen ja italialaisen barokkityylin piirteet. Oboe ja viulu vuorottelevat solistisesti ja luovat continuon eli bassosäestyksen kanssa moniulotteisen ja tasapainoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Francesco Maria Veracini | Sonata Accademica op. 2/12 viululle ja continuolle

Francesco Maria Veracinin (1690-1768) Sonata Accademica op. 2/12 on sävelletty viululle ja continuo-ryhmälle, joka barokin aikana koostui yleensä cembalosta tai uruista sekä bassocontinosta, joka voi olla sello tai fagotti. Veracini oli italialainen viulisti ja säveltäjä, joka oli tunnettu virtuoosisista viulusävellyksistään. Sonata Accademican teknisesti vaativat viulusoolot tarjoavat viulisteille tilaisuuden osoittaa teknistä taituruuttaan ja musiikillista ilmaisukykyään.

Carl Philipp Emmanuel Bach | Triosonaatti WQ143 huilulle, viululle ja continuolle

Carl Philipp Emanuel Bachin (1714-1788) Triosonaatti WQ143 ilmentää Bachin taituruutta ja sävellystyylin kehitystä hänen isänsä Johann Sebastian Bachin jalanjäljissä.
Triosonaatti sisältää herkkiä melodioita ja syviä harmonioita, jotka heijastavat aikakauden siirtymistä barokista kohti klassismin tyyliä. Teoksessa on tyypillisiä barokkiajan piirteitä, kuten runsaasti ornamentaatiota ja improvisatorista tyyliä solistiosuuksissa.

Antonio Vivaldi | Concerto RV 107 g-molli huilulle, oboelle, fagotille, viululle ja continuolle

Antonio Vivaldi (1678-1741) oli italialainen säveltäjä ja viulisti, jonka tuotanto tunnetaan erityisesti hänen lukuisista konserttosävellyksistään. Vivaldin Konsertto RV 107 on tunnettu sen dramaattisista ja eloisista melodioista, energisestä rytmistä sekä kontrastien käytöstä.
Teoksessa solistien vuoropuhelu orkesterin kanssa luo dynaamisen ja intensiivisen musiikillisen kokemuksen.

Jean-Marie Leclair | Sonaatti viululle ja continuolle op 9/3 ”Tombeau”

Jean-Marie Leclairin (1697–1764) Sonaatti op. 9/3, joka tunnetaan myös nimellä ”Tombeau”, (”hauta” tai sävellys, joka on omistettu kuolleen henkilön muistoksi) on merkittävä teos barokkiviulun repertuaarissa ja edustaa ranskalaisen viulutyylin huippua. Leclair oli ranskalainen säveltäjä ja viulisti, joka yhdisti ranskalaisen ja italialaisen barokkityylin sävellyksissään. Tombeau alkaa hitaalla ja vakavalla johdannolla, joka kuvastaa hautajaisteemaa. Tämä osa sisältää kauniita ja pitkiä melodialinjoja, jotka vaativat viulistilta suurta ilmaisullista taitoa. Seuraavat osat ovat nopeampia ja eläväisempiä, mutta säilyttävät silti barokin tyylille ominaisen koristeellisuuden ja eleganssin.

Tulostettava PDF Satakielen laulu

TAITEILIJAT

Andrea Lieberknetch | HUILU
Niamh McKenna | HUILU
Anni Haapaniemi | OBOE
David Walter | OBOE
Dag Jensen | FAGOTTI
Ilya Gringolts | VIULU
Rebecca Roozeman | VIULU

 

Artturi Aalto | SELLO
Kiril Kozlovsky | CEMBALO
Panu Pärssinen | KONTRABASSO

 

Risto Nordell | JUONTO