Vastauksiamme yleisiin kysymyksiin
Mitkä soittimet oikeastaan ovat puupuhaltimia?
Puupuhaltimia orkesterisoittimissa ovat huilu, klarinetti, oboe ja fagotti. Ennen nämä soittimet valmistettiin puusta. Näiden perinteisten puupuhaltimien lisäksi sinfoniaorkesterissa käytetään myös joskus myös matalaa oboeta muistuttava englannintorvea, pikkolohuilua, bassoklarinettia ja kontrafagottia. Orkesterissa käytetään usein vakiintuneita puupuhaltimia, mutta niitä voi olla lukemattomia erilaisia.
Nykyisiä puupuhaltimia yhdistää enemmän niiden yhteinen äänenmuodostustekniikka kuin puu valmistusmateriaalina. Alun perin puiset huilusoittimet valmistetaan nykyään tavallisesti metallisina, ja myös saksofoni luetaan puupuhaltimiin, vaikka sitä ei ole koskaan valmistettu puusta. Puupuhaltimissa äänenkorkeutta säädetään muuttamalla soittimen sisällä olevan ilmapatsaan korkeutta erilaisilla sormituksilla.
Huilusoittimissa ääni syntyy, kun sisään puhallettu ilma törmää ääniputkessa sijaitsevaan terävään reunaan ja saa sen värähtelemään. Klarinetin ja saksofonin kaltaisissa yksilehdykkäisissä ruokolehtisoittimissa ääni syntyy lehdykkäsuukappaleessa, jossa on yksinkertainen ruokokieli. Puupuhaltimet oboe ja fagotti ovat kaksoisruokolehdykkäsoittimia, joissa ääni syntyy puhallettaessa suuttimeen, joka muodostuu kahdesta vastakkain sidotusta ruokolehdykästä. Fagotti on matalin sinfoniaorkesterissa tavallisesti käytettävistä puupuhaltimista.
Sinfoniaorkesterissa puhaltajat soittavat tyypillisesti jokainen omaa ääntään ja puhaltajien tehtävät ovatkin paremmin erottuvia ja solistisempia kuin vaikkapa jousilla. Akustisesti ääni leviää tasaisena joka suuntaan, mikä johtuu siitä, että ääni karkaa ensimmäisistä avoimista rei’istä, erona esimerkiksi vaskipuhaltimiin.
Viihdekonsertissa yleisö taputtaa jokaisen kappaleen jälkeen. Missä vaiheessa klassista konserttia kuuluu taputtaa?
Monissa klassisen musiikin teoksissa, kuten sinfonioissa, konsertoissa ja sonaateissa, on useita osia, joiden välissä on lyhyt hiljainen tauko. Tauon aikana ei ole tapana taputtaa, vaan vasta viimeisen osan jälkeen. Jos osien laskut menevät sekaisin tai olet muuten epävarma taputuskäytännöstä, kannattaa seurata, milloin muu yleisö taputtaa. Taputuskäytännöstä ei kannata kuitenkaan huolia liikaa!
Crusell-viikolla kuullaan sonaatteja, konserttoja ja kamarimusiikkiteoksia. Kamarimusiikki tarkoittaa pienissä tiloissa ja pienehköillä kokoonpanoilla, esimerkiksi kvartettina tai kvintettinä soitettua musiikkia. Näissäkin teoksissa on usein monia osia, minkä voi nähdä käsiohjelmasta. Osien nimet viittaavat usein niiden tunnelmaan ja vaikka teos ei olisi tuttu, voi musiikista päätellä mikä osa on menossa. Esimerkiksi Adagio tarkoittaa hitaasti soitettavaa, ja Allegro nopeasti soitettavaa osaa.
Taputtamalla konsertin alussa tervehditään esiintyjiä, kun he saapuvat lavalle, isommissa konserteissa ensin orkesteri ja konserttimestari, sitten kapellimestari ja solisti. Aina kappaleen vaihtuessa on tapana taputtaa ja konsertin loppuessa yleisö osoittaa suosiotaan taputtamalla pidempään ja joskus myös nousemalla seisomaan. Kovilla suosionosoituksilla saatetaan saada vielä artistit lavalle uudestaan esittämään encore!