VIRTUOSO
SU 3.8.2025 16.00
Vanha kirkko, Alinenkatu 44
Virtuoosi saa vaikean kuulostamaan helpolta ja mahdottomastakin tulee mahdollista. Crusell oli kiistaton aikansa tähtiartisti, viihdyttäjä ja suuren luokan virtuoosi, ”klarinetin Paganini”.
Liput: 35 €
Huomaathan, että konsertin valokuvaaminen, videointi tai muu taltiointi ei ole sallittua.
Liput Uudessakaupungissa myy Matkailutoimisto, Rauhankatu 10.
Avoinna ma-pe klo 10-17 ja la klo 10-14.
Anna Garzuly-Wahlgren ja Elina Raijas: huilu
Björn Nyman: klarinetti
Henrik Wahlgren: oboe
Mor Biron ja Mikko-Pekka Svala: fagotti
Petteri Iivonen, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch: viulu
Riitta-Liisa Ristiluoma: alttoviulu
Beata Antikainen: sello
Panu Pärssinen: kontrabasso
Mikael Kemppainen ja Sonja Fräki: piano
Jouko Laivuori: cembalo
Janne Palkisto: juonto
OHJELMA
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763): Triosonaatti C-duuri oboelle, fagotille ja continuolle
Henrik Wahlgren (oboe), Mor Biron, (fagotti), Panu Pärssinen (kontrabasso), Jouko Laivuori (cembalo)
Bernhard Crusell: Airs Suédois fagotille ja pianolle
Mikko-Pekka Svala (fagotti), Mikael Kemppainen (piano)
Philippe Gaubert: Fantasie (1912) huilulle ja pianolle
Elina Raijas (huilu), Sonja Fräki (piano)
Bernhard Crusell: Introduction et Air suédois varié op.12 klarinetille ja pianolle
Björn Nyman (klarinetti), Sonja Fräki (piano)
Väliaika
Antonio Pasculli (1842-1924): ”Ricordo di Napoli” oboelle ja jousille
Henrik Wahgren (oboe), Petteri Iivonen ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch (viulu), Riitta-Liisa Ristiluoma (alttoviulu), Beata Antikainen (sello), Panu Pärssinen (kontrabasso)
Edouard du Puy (c.1770-1822): Fagottikvintetto
- Allegro moderato
- Andante sostenuto
- Rondo (Carl Braun 1788-1835)
Mor Biron (fagotti), Petteri Iivonen ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch (viulu), Riitta-Liisa Ristiluoma (alttoviulu), Beata Antikainen (sello)
Franz Doppler (1821–1883): Hungarian Pastoral Fantasie op. 26 huilulle ja jousille
Anna Garzuly-Wahlgren (huilu), Petteri Iivonen ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch (viulu), Riitta-Liisa Ristiluoma (alttoviulu), Beata Antikainen (sello), Panu Pärssinen (kontrabasso)
Entäpä keitä olivatkaan muiden puupuhallinten ”Crusellit” ja millaista taituruutta esittelevät heidän virtuoositeoksensa omille soittimilleen?
Käsiohjelmat ovat vapaasti luettavissa alla, minkä lisäksi konsertit juonnetaan. Voit halutessasi tulostaa ohjelman itsellesi. Konserttipaikalla ei ole myynnissä paperisia käsiohjelmia.
TAITEILIJAT
TEOSESITTELYT
Giovanni Benedetto Platti | Triosonaatti C-duuri oboelle, fagotille ja continuolle
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763) oli italialaissyntyinen barokkisäveltäjä ja muusikko, joka työskenteli suuren osan elämästään Saksassa, erityisesti Würzburgin herttuakunnan hovissa. Hän kuului aikansa tyylilliseen siirtymävaiheeseen, jossa myöhäisbarokin koristeellisuus alkoi väistyä galantista tyylistä kumpuavan selkeyden ja tasapainon tieltä. Platti tunnettiin erityisesti kirkkaasta melodisesta ajattelustaan sekä taidostaan kirjoittaa ilmaisuvoimaisesti puhallinsoittimille.
Oboen laulava kirkkaus ja fagotin syvä, puhuva sävy täydentävät toisiaan. Continuo ei pelkästään säestä, vaan osallistuu aktiivisesti tekstuurin rakentamiseen ja harmoniseen liikkeeseen. Plattin sävelkieli on selkeä, mutta ei vailla koristeellisuutta ja ilmeikkyyttä. Hän kirjoittaa erityisen kauniisti puhaltimille, hyödyntäen niiden soinnillisia mahdollisuuksia ja fraseerauskykyä. Triosonaatti C-duuri on hieno esimerkki tästä: se on sekä teknisesti kiinnostava että musikaalisesti rikas.
Bernhard Crusell | Airs Suédois fagotille ja pianolle
Bernhard Crusellin (1775–1838) teos Airs Suédois on viehättävä ja herkkä kappale fagotille ja pianolle, jossa Crusell yhdistää kansanmusiikilliset vaikutteet klassiseen tyyliin. Airs Suédois perustuu ruotsalaisten kansanlaulujen melodioihin, jotka Crusell on sovittanut kamarimusiikkiin. Fagotin pehmeä, lämmin ääni saa tässä teoksessa keskeisen roolin ja pianon mukanaolo rikastaa soittoa harmonisella taustalla. Teos on elegantti, melodinen ja helposti lähestyttävä, ja se tarjoaa sekä soittajille että kuulijoille nautittavan kuuntelukokemuksen.
Philippe Gaubert | Fantasie huilulle ja pianolle
Philippe Gaubert (1879–1941) oli ranskalainen säveltäjä, kapellimestari ja huilunsoiton mestari, jonka tuotanto tunnetaan erityisesti huilumusiikin kirjosta. Hänen Fantasie huilulle ja pianolle vuodelta 1912 on keskeinen teos huilun kamarimusiikin repertuaarissa.
Fantasie on vapaamuotoinen ja ilmaisultaan monipuolinen teos, joka korostaa huilun laulavaa ja monivivahteista sointia. Gaubert yhdistelee kappaleessa impressionistisia sävyjä, hienovaraista dynamiikkaa ja melodista rikkautta, mikä tekee siitä sekä teknisesti vaativan että tunteellisesti koskettavan. Pianon osuus on monipuolinen ja se tukee huilun ilmaisua vaihtelevilla tekstuureilla ja harmonioilla, luoden yhdessä ilmavan ja läpikuultavan sointimaailman. Teoksen dynaaminen rakenne ja herkät nyanssit tarjoavat soittajille tilaisuuden ilmaista musiikin hienovaraisuutta ja runollisuutta.
Bernhard Crusell | Introduction et Air suédois varié op.12 klarinetille ja pianolle
Bernhard Crusellin (1775–1838) Introduction et Air suédois varié, op. 12 on merkittävä kamarimusiikkiteos, joka yhdistää kansanmusiikilliset vaikutteet ja klassisen musiikin virtuoosisen ilmaisun.
Teos alkaa lyhyellä, juhlallisella johdannolla. Varsinainen Air suédois perustuu ruotsalaiseen kansanlauluun, jota Crusell käyttää teemana variaatioissaan. Näissä variaatioissa klarinetti pääsee esittelemään monipuolisia sointivärivaihtoehtojaan, teknisiä taitojaan sekä ilmaisullista herkkyyttään. Piano tukee sointivärillisesti ja rytmisesti klarinettia tarjoten samalla virtuoosimaisia hetkiä. Teos on tyyliltään klassinen, mutta siinä on jo varhaisen romantiikan piirteitä, jotka näkyvät erityisesti melodisen ilmaisun vivahteissa ja harmonioiden rikkaudessa.
Antonio Pasculli | ”Ricordo di Napoli” oboelle ja jousille
Antonio Pasculli (1842-1924), jota on usein kutsuttu ”oboen Paganiniksi”, oli italialainen virtuoosioboisti ja säveltäjä, joka tunnetaan erityisesti henkeäsalpaavan vaativista teoksistaan omalle instrumentilleen. Hänen sävellyksensä, kuten ”Ricordo di Napoli” (suom. Muisto Napolista), ovat teknisesti vaativia ja samalla täynnä italialaista laulavuutta, draamaa ja värikkyyttä. ”Ricordo di Napoli” on ohjelmallinen ja vapaamuotoinen konserttifantasia, jossa Pasculli yhdistää useita napolilaisia kansanlauluja ja tanssirytmejä loisteliaaksi kokonaisuudeksi.
Teoksen sävelkieli on romanttinen, täynnä korukuvioita, nopeita juoksutuksia, äärimmäistä dynamiikkaa ja ilmeikkäitä fraaseja, jotka vaativat soittajalta sekä teknistä taituruutta että laulavaa musikaalisuutta. Pasculli hyödyntää oboen koko rekisteriä ja taipuisuutta: huikeat kadenssit, nopea artikulaatio ja tunnevoimaiset melodiat vaihtelevat saumattomasti.
”Ricordo di Napoli” ei ole vain tekninen taidonnäyte; se on myös matka etelän maisemiin ja tunteisiin. Teos ilmaisee muistikuvan Napolista – kaupungin iloisesta, melankolisesta ja temperamenttisesta hengestä, kuin pieni ooppera ilman sanoja, jossa oboe toimii päähenkilönä. Se on huikea näyte siitä, kuinka Pasculli vei oboen ilmaisun äärirajoille ja loi sille ohjelmiston, joka yhä haastaa ja hurmaa sekä soittajat että yleisön.
Edouard du Puy | Fagottikvintetto
Edouard du Puyn (c.1770-1822) Fagottikvintetto on varhaisen romantiikan ajan kamarimusiikkia, jossa fagotti nousee harvinaisesti teoksen keskeiseksi solistiseksi instrumentiksi. Ranskalaissyntyinen, mutta pitkään Pohjoismaissa vaikuttanut du Puy oli monipuolinen muusikko – viulisti, laulaja, kapellimestari ja säveltäjä – jonka tyyli yhdistää wieniläisklassismin selkeyttä ja romantiikan orastavaa ilmaisuvoimaa.
Fagottikvintetto tarjoaa sekä soittajille että kuulijoille virkistävän näkökulman fagotin rooliin kamarimusiikissa: se ei ole vain orkesterin bassolinja, vaan ilmaisuvoimainen ja virtuoosinen solisti. Teos on arvokas lisä fagottimusiikin harvalukuiseen klassiseen ohjelmistoon.
Franz Doppler | Hungarian Pastoral Fantasie op. 26 huilulle ja jousille
Franz Dopplerin (1821–1883) Hungarian Pastoral Fantasie op. 26 on yksi romanttisen huilurepertuaarin säihkyvimmistä teoksista. Alun perin huilulle ja pianolle sävelletty fantasia on usein kuultu myös versiona huilulle ja jousiorkesterille, jossa huilun virtuoosisuus ja unelmoiva laulavuus pääsevät erityisen hyvin oikeuksiinsa.
Teos on säveltäjän kunnianosoitus unkarilaiselle kansanmusiikille ja tyypillinen esimerkki 1800-luvun kansallisromantiikasta, jossa kansallisia sävyjä hyödynnettiin taidemusiikin ilmaisukeinoin. Hungarian Pastoral Fantasieyhdistelee idyllisiä paimentunnelmia, unkarilaisten tanssirytmien sävyttämiä jaksoja sekä nopeaa ja virtuoottista loistoa, joka haastaa soolosoittajan taidot ja tulkintakyvyn.
Teoksen alku muistuttaa pastoraalista maisemakuvausta – huilun äänensävy tuo mieleen kaukaisen paimenen huilun. Tästä edetään useisiin muunteleviin episodeihin, joissa vuorottelevat unkarilaisten kansansävelmien inspiroimat aiheet, iloiset tanssilliset rytmit ja näyttävät kadenssit. Loppupuolen vauhdikkaat jaksot tuovat teokseen huikeaa energisyyttä ja säkenöivää päätöstä, jonka aikana huilisti pääsee esittelemään sekä teknistä taituruuttaan että musikaalisuuttaan.
Tulostettava PDF käsiohjelma: Virtuoso